[1]千代章一郎、「小学生児童における「家」のデザイン・プロセス 模型の設計と製作を通して」、日本建築学会技術報告集、第28巻、第69号、pp.1009-1014、 2022年6月
[2]千代章一郎、「オーギュスト・ペレの「装飾」概念の変容ー「衣服」から「肉」へー」、建築史学、第78号、2022年3月、pp.72-88
[3]Shoichiro Sendai, Japanese Anonymous Design in International Modern Culture, The Journal of the Asian Conference of Design History and Theory, No.4, 2022, pp.144-152
[4]千代章一郎、「オーギュスト・ペレの「瓶」とル・コルビュジエの「装備」による室内装飾 「動かせる家具」と「動かせない家具」」、日本建築学会計画系論文集、第87巻、第792号、2022年2月、pp.432-441
[5]杉山 真魚・千代 章一郎・田所辰之助、「ベイリー・スコットの住宅論における「装飾」概念の拡張」、日本建築学会計画系論文集、第86巻、第790号、2021年12月、pp.2767-2778
[6]Shoichiro Sendai, The Influence of 'Mingei (Folk Crafts)' on the Creative Theories of Charlotte Perriand, Japan Architectural Review, Volume4, Issue4, 2021.10, pp.548-555, DOI: https://doi.org/10.1002/2475-8876.12237
[7]Shoichiro Sendai,‘Charlotte Perriand’s Formation of the Notion of the ‘Vacuum’ through a Reading of The Book of Tea by Kakuzo Okakura’, Journal of Asian Architecture and Building Engineering, Architectural Instutute of Japan, Architectural Institute of Korea, Architectural Society of China, Published Online: 17 Sep 2021, DOI: https://doi.org/10.1080/13467581.2021.1972805
[8]千代章一郎・小嶋優実、「小学校3年生児童における「型」を通した生活空間の表現:「牛乳パック」を用いた「家」の模型製作のプロセスを通して」、こども環境学研究、Vol.17、No.2、2021年8月、pp.62-67
[9]Dahniar and
Shoichiro Sendai, ‘The Formation of the “Open Veranda” (“Emper Terbuka”) in Friedrich Silaban’s Private House Projects’, Journal of Architecture, Planning and Environmental Engineering (Transactions of AIJ), vol.86, No.785, 2021.7., pp.2021-2031
ダフニアル・千代章一郎、「フリードリッヒ・シラバンの住宅構想における「オープン ベランダ ( エムペル・トゥルブカ)」の形成」、日本建築学会計画系論文集、第86巻、第785号、2021年7月、pp.2021-2031
[10]石原里美・千代章一郎、「アイリーン・グレイのポートフォリオにおけるタンプ・ア・ペア(1934-1935)の空間構成論理」、 日本建築学会技術報告集、第27巻、第66号、pp.1050-1055、 2021年6月
[11]千代章一郎・田所 辰之助・杉山真魚、「シャルル=エドゥアール・ジャンヌレ(ル・コルビュジエ)のドイツ装飾芸術運動研究における「装飾」の概念構成 「工業」「芸術」「類縁性」」、日本建築学会計画系論文集、第86巻、第779号、2021年1月、pp.297-307
[12]千代章一郎、「アイリーン・グレイとジャン・バドヴィチの対話篇― 近代における「装飾」の論理」、『デザイン理論』、76号、2020年7月、pp.39-53
[13]千代章一郎・石原里美、「アイリーン・グレイのE.1027 (1929)における空間の融通性」、日本建築学会技術報告集、第26巻、第63号、2020年6月、pp.764-769
[14]Shoichiro Sendai, Realization of the Standard Cabinet as “Equipment” by Le Corbusier: The transformation of the “Wall”, Japan Architectural Review, Volume2, Issue 4, 0ctiber 2019, pp.494-506
[15]千代章一郎・ダフニアル、「フリードリッヒ・シルバンによるリー・ア・ホン(1968-1969)邸の設計における「オープンベランダ」(「エンペル・テルブカ」)の形成過程」、日本建築学会技術報告集、第25巻、第61号、2019年10月、pp.1339-1344
[16]Dahniar and Shoichiro Sendai, ‘The Formation of the Notion on “Open Veranda” (“Emper Terbuka”) by Friedrich Silaban”, Journal of Architecture, Planning and Environmental Engineering (Transactions of AIJ), vol.84, No.766, 2019.12., pp.2647-2657
[17]Shoichiro Sendai, ‘The Conception of “Equipment” by Charlotte Perriand: Cross-over between Le Corbusier and Japan’, Journal of Asian Architecture and Building Engineering, Architectural Instutute of Japan, Architectural Institute of Korea, Architectural Society of China, vo.18, no.5, 2019.11, pp.430-438
[18]千代章一郎、「アイリーン・グレイの言説における論理構造:E.1027 の「壁」」、『デザイン理論』、74号、2019年8月、pp.51-65
[19]Ana Aguilera and Shoichiro Sendai, ‘The Adaptation of José Villagràn’s Architectural Theory in the Realization of the Project – The Case of Architectural Design of the National School of Architecture ', Journal of Architecture, Planning and Environmental Engineering (Transactions of AIJ) , vo.84, No.757, pp.733-741, 2019.3
[20]千代章一郎・橋本圭四郎、「小学校2年生から4年生児童にかけての住まいの模型表現」、こども環境学研究、Vol.14、No.3、pp.24-30、2018.12.
[21]Ana Aguilera and Shoichiro Sendai, ‘The Le Corbusier’s Influence on the José Villagràn’s Academic Program of the National School of Architecture - Through a Comparison with the Book Vers une Architecture –', Journal of Architecture, Planning and Environmental Engineering (Transactions of AIJ), No.755, pp. 261-268,2019.1
[22]Dahniar and Shoichiro Sendai, ‘The Synthesis of the “Open Veranda” and Modern Form by Friedrich Silaban - A Case Study on the Realization of Residence for Lie A Hong (1968-1969)’, The 12th International Symposium on Architectural Interchanges in Asia, Pyeongchang Alpensia, Gangwon, Korea, Institute of Korea, H2-8, pp.374-377, 2018.10
[23]Ana Silvia Aguilera Vieyra and Shoichiro Sendai, ‘The Confluence of the Mural Painting and the Building by José Villagrán’, The 12th International Symposium on Architectural Interchanges in Asia,Pyeongchang Alpensia, Gangwon, Korea, Institute of Korea, PH1-20, pp.1564-1567, 2018.10
[24]Satomi Ishihara and Shoichiro Sendai, ‘Spatial Logic of Eileen Gray: Intersection of"Furniture" and "Wall"in E.1027 (1929)’, The 12th International Symposium on Architectural Interchanges in Asia,Pyeongchang Alpensia, Gangwon, Korea, Institute of Korea, H3-3, pp.703-706, 2018.10
[25]Shoichiro Sendai, ‘Encounter with “Mingei (Folk-Crafts)” in Charlotte Perriand’, The 12th International
Symposium on Architectural Interchanges in Asia, Pyeongchang Alpensia, Gangwon, Korea, Institute of Korea, PH1-5, pp.1487-1490, 2018.10
[26]千代章一郎、「ル・コルビュジエの「装備」における標準棚の実践 「壁」の変容」、日本建築学会計画系論文集、
第83巻、第752号、pp.2043-2053、2018.10
[27]千代章一郎、「横たわる身体の系譜」、遠藤秀平・西尾圭吾編、『アジール・フロッタンの奇蹟‐ル・コルビュジエの
浮かぶ建築‐』、建築資料研究社、東京、64p.、p.30-31、2018.7
[28]Michiya Tsukano and Shoichiro Sendai, ‘Development of the Esplanade by Kunio Mayekawa’, Journal of
Asian Architecture and Building Engineering, Architectural Instutute of Japan, Architectural Institute of Korea, Architectural Society of China, vo.17, no.2, pp.213-219, 2018.
[29]Ana Silvia Aguilera Vieyra and Shoichiro Sendai, “José Villagrán's Notions on the Development of Mexican Architectural Theory”, Proceedings of the 6th Annual International Conference on Architecture and Civil Engineering , ACE 2018, Global Science & Techonolgy Forum, Singapore, pp.289-294, 2018.5
[30]Shoichiro Sendai and Keishiro Hashimoto, “Influence of Experience on Model Making of "House" by Elementary School 2nd to 3Rd Graders - Difference in Security Sense Depending on Existence of Experience ”,Proceedings of the International Conference on Kansei Engineering and Emotion Research, KEER 2018, Kuching, Malaysia, pp.140-149, 2018.3
[31]千代章一郎・橋本 圭四・瀬尾 拓・服部 太・沖西 啓子、「模型製作手法の違いによる小学校3 年生の「家」への感
性」、日本感性工学会論文誌、Vo.17、No.1、pp.219-225、2018.2
[32]橋本圭四郎・千代章一郎、「小学校2年生児童による「家」の模型表現」、こども環境学研究、こども環境学研究、
Vol.13、No.3、pp.24-30、2017.12
[33]千代章一郎、「ル・コルビュジエにおける「装備」概念の変容」、日本建築学会計画系論文集、第82巻、第739号、
pp.2411-2419、2017.9
[34]塚野 路哉・千代 章一郎、「前川國男の屋上庭園におけるル・コルビュジエからの受容」、日本建築学会計画系論文
集、第735号、pp.1239-1246、2017.5
[35]Shoichiro Sendai, “Realization of Natural Order through Le Corbusier’s Museum Prototype in Chandigarh”, Journal of Asian Architecture and Building Engineering, Architectural Instutute of Japan,Architectural Institute of Korea, Architectural Society of China, vo.16, no,1, pp.23-30, 2017.1
[36]ジャン・ジャンジェ編、千代章一郎訳・註、『ル・コルビュジエ書簡撰集』、中央公論美術出版、東京662p.、2016
[37]千代章一郎、『ル・コルビュジエ図面撰集‐美術館篇‐』、中央公論美術出版、東京、348p.、2016
[38]千代章一郎、「ル・コルビュジエにおける「屋上庭園」の野生性」、建築論研究会編、『建築制作論の研究』、
中央公論美術出版、東京、626p.、共著者25名、pp.559-582、2016
[39]Shoichiro Sendai and Keishiro Hashimoto, “Spatial Sensibility in the Primitive Construction by the Children”,Proceedings of the International Conference on Kansei Engineering and Emotion Research, KEER 2016,University of Leeds, England, 5C, pp.1-19, 2016.8
[40]Shoichiro Sendai, “Realization of Vertical Light for Le Corbusier's "Synthesis of the Arts" in the National
Museum of Western Art in Tokyo”, Journal of Asian Architecture and Building Engineering, Vol.15, No.2,
Architectural Instutute of Japan, Architectural Institute of Korea, Architectural Society of China, pp.185-192,
2016.5
[41]Shoichiro Sendai, “Realization of the “Museum of Unlimited Growth” Without Façade in Ahmedabad by Le Corbusier”, Journal of Asian Architecture and Building Engineering, Vol.14, No.3, Architectural Instutute of Japan, Architectural Institute of Korea, Architectural Society of China, pp.521-528, 2015.9.
[42]千代章一郎・關谷航、「丹下健三による今治市における市民広場の空間構成の変容」、日本建築学会計画系論文集、
第715号、pp.2121-2129、2015.9
[43]千代章一郎、「小学生児童と保護者による生活環境評価の変化」、こども環境学研究、Vol.11、No.2、pp.48-56、
2015.8
[44]千代章一郎・田中 貴宏・平田 直人、「アイコンによる安全提案ワークショップ手法に関する研究 - 小学校4年生児童を通して-」、日本感性工学会論文誌、Vo.14、No.2、pp.285-290、2015.4
[45]千代章一郎・關谷航、「丹下健三による今治市における市民広場の空間構成」、日本建築学会計画系論文集、第709号、pp.717-725、2015.3
[46]千代章一郎、『歩くこどもの感性空間 みんなのまちのみがきかた』、鹿島出版会、東京320p.、2015.2